Årsberetning 2013-2014

posted in: Convivia, Nyheder | 0

Vores convivum eller lokalgruppe af Slow Food bevægelsen har de sidste ca. 5 år haft 100-170 betalende medlemmer og vi er i den lave ende for tiden. Men vigtigere er det at har fået et større og større netværk igennem årene. Konkrete eksempler er Facebook-siden Slow Food i Danmark, der har tæt på 2000 medlemmer. I Facebook-gruppen Slow Food i København de har ca. 350. Vores nyhedsbrev sendes ud til ca. 450 medlemmer.

Vi har sammen med en håndfuld andre convivia herhjemme fået kommunikeret hvad vores sag handler om: at vi via nydelse af lokal mad, ved at støtte producenter af kvalitetsråvarer og madvarer med fokus på miljøet, mangfoldighed og vidunderlig smag kan ændre verden.

Vi er måske ikke mange i antal – men vi bliver hørt i et land som jeg efterhånden vil betragte som skizofren eller splittet: På den ene side vil vi et land med et grønt image med vindmøller, økologi og rent drikkevand og samtidigt et ønske om at fordoble en konventionel svineproduktion.

I dette landskab er vores opgave i Slow Food frit at kunne stille med argumenter, forklaringer og viden der har et større perspektiv end at ville tjene penge. Vi er og bliver en non-profit forening og har dermed en stor frihed til at fremføre vores synspunkter.

Siden sidste generalforsamling
For et år siden holdt vi generalforsamling på Københavns Rådhus med fin rundvisning i det gamle køkken under taget med sølvfade og porcelæn i stribevis. Vi så det fine dueslag med en særlig dueart, der intet har med de velkendte fra pladsen at gøre. Engang var de på menuen men det er de ikke længere og hvorfor? – de kunne være spændende at smage. Vi skulle havde hørt borgmester Anne Vang om økonomisk støtte til madordninger for børn fra mindre bemidlede hjem. Hun synes vi var for få (ca. 35) og kom ikke. I hast takkes Anya Hultgaard fra Københavns Madhus for at komme og fortælle om skolemaden i Københavns Kommune.

Medlemsmøder i København 2013-2014

1. Nordic Food lab – et møde med internationale studerende fra Slow Foods universitet i Bra. Et fint fyraftensmøde med en blandet gruppe af medlemmer og nysgerrige gæster.
  2. Økohøns hos Jens Juhl og Sølva Falgren i haveforeningen i Smørmosen. Vi var en lille gruppe der fik lov at høre om hvordan man i praksis har høns i byen. Det var informativt og et rart møde med let mad med æg og høns på en dejlig sommeraften.
  3. Besøg på Det gamle Hotel i Lund (desværre aflyst pga. få tilmeldinger).
  4. Amager bryghus – ca. 10 tilmeldte. Var et velsmagende og livligt møde om en god historie om at skabe en lokal produktion.
  5. Terra Madre dag søndag i december i Osram Huset – hvor vi fejrer Slow Foods fødselsdag – var arrangeret af en gruppe af bestyrelse på samme måde som året før. Madbyttemarked som er en god måde at slå et slag for hjemmelavet mad med personlighed: Man behøver ikke bruge penge for at smage noget nyt og kan bytte til noget man ikke selv har mulighed for at lave. Der var ingen deltagere i konfektkonkurrence. God musik, gode gule ærter og der var også hjemmebagte æbleskiver. Alt i alt en god dag med medlemmer og nysgerrige gæster.
  6. Flæsk på Suhrs Madakademiet – sammenligning mellem 5 slags stegt flæsk. En lærerig smagning – ca. 25 medlemmer og en håndfuld gæster.
  7. Naturvin på den Vandrette –12 billetter var hurtigt udsolgt– kan gentages.
  8. I dag afholder vi årets sidste møde: generalforsamling her på Gasværksvejens Madskole.

Offentlig debat

April: Mogens Bisgaard havde indlæg i Politiken Hund i karryen er et wake-up call til industrien og politikerne i forbindelse med hestekødsskandalen. Katrine var i P1 Kulturnyt om nomas indflydelse på madkulturen og slår et slag for alternative måder og lokale måde at få mad på. Det blev til en kronik i Politiken 13. juli 2012: Den multinationale fastfoodkultur skal ikke kvæle os i dårlig kvalitet. August: Katrine og Mogens til møde i Fødevareministeriet om hvordan vi får bedre mad i detailhandelen. Fx er lokal mad nu på Dagsordnen i Madkulturen. Vi er nu del af en række høringslister. Katrine i Deadline på 2. side om madbevægelsernes projekt: er det politisk eller livsstil. Alt i alt bliver vi jævnligt hørt og tror på at vi påvirker hist og her i retning af at få et bedre fødevaresystem.

Bestyrelsen
Bestyrelsen har afholdt 4 fysiske møder og desuden arbejdet i projekter som f.eks. Terra Madre dag. Alle medlemmer er meget aktive på flere fronter inden for madområdet og det har været et år med mange udenomsaktiviteter for os alle – sådan er frivilligt arbejde ind i mellem. Der er udarbejdet en praktisk manual til at afholde medlemsmøder, så det kan være lettere at huske alt det praktiske hvis man ikke har erfaring i at organisere.

Ideer der ligger i dvale
Tema om svinekød – gruppen har haft et enkelt møde.
Der er forskellige ideer til en stribe medlemsmøder. Ambitionerne er store.

Nationalt arbejde

• Møde i september for conviviumledere i Danmark.
  • To nomineringer til Ark of taste er sendt til Italien: Æbleskiver fra mig og Bakskuld fra Hardy der nu med Convivum Fyn arbejder på Rygeost og en æblesort evt. Filippa eller Gråsten.
  • Pt. er vi ved at få slettet to inaktive conviva med hvert kun et enkelt medlem.
  • Vedr. Slowfood.dk er der indgivet en klage til klagenævnet, da Bent Christensens ejer det og bruger det til sin egen side.

Internationalt arbejde

• Katrine og Hardy Jensen deltog i maj i SF-møde i Norge om Ark of taste i Norden.
  • Katrine meldte afbud til det internationale council der holdt det årlige møde i Istanbul i de dage hvor der var meget uroligt i byen.
  • Katrine har været til Slow Food i Fiskars i september og holdt foredrag for både Slow Foodere og i Det Nordiske råd.
  • Katrine deltog i Terra Madre Norge i Røros i oktober med foredrag om det nordisk samarbejde.

Tak til alle der støtter Slow Food. Tak til medlemmer, til producenter af god, ren og retfærdig mad og til dem der har huset foreningen og støttet med stort eller småt. Jeg glæder mig til endnu et år med nye aktiviteter og til at åbne flere for en stor og vidunderlig madverden.

Katrine Klinken, 5. marts 2014