Nordisk mad i køkkenbordshøjde

posted in: Aktuelt | 0

Ny Nordisk Mad-manifestet, Noma, OPUS-projektet og Ny Nordisk Hverdagsmad har for alvor sat den nordiske mad på dagsordenen. Men det har måske knebet med at kunne finde de gode, nordiske råvarer i butikkerne. Nu vil et nyt netværk af producenter, specialbutikker og restauranter at få den nordiske bølge til for alvor at skylle ind over køkkenerne.

Netværket, 360° Nord, blev præsenteret mandag den 1. november på Restaurant Jakobsen i Charlottenlund, hvor bordet var dækket med specialiteter som bl.a. fasan- og krondyrssalami, røget laks fra Bisserup, ørredrogn, knækbrød af fynsk økomel, rabarbersaft fra Sydfyn, ciders fra Fejø, vilde bær fra de svenske skove og meget mere.

»Målet med netværket er at få de mindre producenters produkter ud på markedet«, fortalte David Koch Mouritsen fra Konvers Kommunikation, som er en af bagmændene bag 360° Nord. »Samtidig skal netværket være inspirator så producenter, restauranter og butikker kan finde sammen om innovation og nye produkter«.

360° Nord sørger for markedsføringsmateriale, salg, logistik og uddannelse af producenterne. »En vigtig del af vores aktivitet bliver arrangementer som dette, hvor vi får lejlighed til at netværke«, forklarede Henrik Sønksen fra konsulentfirmaet Viventes. »Vi har bl.a. også sørget for en stand på restaurantmessen Tema11 i Bella-Centret i marts næste år, så de nye produkter kan blive præsenteret for en bredere skare af madprofessionelle«.

Initiativtagerne til 360° Nord er ud over David Koch Mouritsen og Henrik Sønksen  også Joachim Hjerl fra Konvers Kommunikation samt kokken Martin Petersen. De producenter, restauranter og specialbutikker, der deltager i projektet, bliver løbende sat på projektets hjemmeside, 360nord.dk. Foreløbig kan man finde produkterne hos Den Fede Kok i Gentofte, Osten ved Kultorvet og Kød & Co. i København, Fiskeriet i Charlottenlund, Kildegaard Fisk i Hellerup, Windsor Fisk og Slagter Lund på Frederiksberg og Lynhjem Ost i Helsingør.

Leave a Reply